Inspiráló vállalkozónők a mosipelus-piacról

Inspiráló vállalkozónők a mosipelus-piacról - Puppee pelenka

Borítókép: Puppee

Vadgazda, zeneakadémista, könyvelő, segédszínész, ruhaipari mérnök, jogász, gyártósori operátor. Hogy mi a közös bennük? Mindannyian magyar pelenkakészítők, akik anyaként maguk is keresték a legjobb mosható pelenkás megoldásokat, végül pedig saját manufaktúrát alapítottak. Ezek az inspiráló nők minden egyes napon logisztikai bravúrokkal egyensúlyoznak anyaként és vállalkozóként. Ismerj meg néhány különleges sorsot a márkák mögött!

A kézműves pelenka piac dinamikusan növekszik. Információink szerint Magyarországon jelenleg legalább 50 anyuka varr, köt vagy horgol hivatalosan eladásra is mosható pelenkát. Ők a pelenka mellett általában más termékeket is készítenek, zero waste eszközöket, gyermekruhákat, ékszereket, babákat, mert csak pelenkából nem tudnának még elegendő bevételt termelni.

Számos versenyző vág bele a pelenkakészítésbe, hiszen első pillantásra alacsony a belépési küszöb. Kötni, horgolni viszonylag gyorsan meg lehet tanulni, szabásminták, tervrajzok ingyen is hozzáférhetőek a neten, de még akkor sem igényel túl nagy beruházást az indulás, ha valaki varrógépet vásárol. Ha egy családanya képes a napi teendők mellett időt szakítani a pelenkakészítésre és értékesítésre, könnyen lehet a hobbiból konyhapénzt kiegészítő bevételi forrás, csak elég ügyesen kell használnia hozzá a Facebookot. A közösségi oldal a Marketplace funkcióval, az adásvételi csoportokkal és üzleti célú oldalakkal sokat tett a mikrovállalkozásokért: ma már nem feltétlenül kell webfejlesztésbe bonyolódniuk a kezdő vállalkozóknak.

– A neheze ezután jön. Rengeteg időt, energiát és munkát fektetnek be a terméktervezésbe és tesztelésbe azok, akik a megélhetésüket akarják a pelenkakészítésre alapozni – mondta el nekünk a mosható pelenkázás egyik lelkes hírvivője, Füstösné Kovács Katalin, aki a FaNáKa pelusok készítője és egy pelenkakészítőket összefogó csoport adminja is egyben. Saját terméket fejleszteni, anyagot beszerezni, kiszámíthatóan gyártani, márkát építeni, vinni a kommunikációt, intézni a csomagküldést, vállalkozást építeni, szemmel látható nyereséget termelni család mellett már csak keveseknek sikerül.

WAHM-okból mompreneur-ök

A női vállalkozók sikeressége a teljes világgazdaság teljesítményét tekintve kulcskérdés, becslések szerint a nemek közti egyenlőség biztosítása az üzleti életben mintegy 12 ezer milliárd dollár többlettel járulhatna hozzá a globális GDP-hez 2025-ig – olvasható egy 2021 májusában megjelent közleményben.

Létezik két elnevezés, amivel a vállalkozó anyákat illetik, és a pelenkabizniszben biztosan szembetalálkozunk velük. A WAHM rövidítés a work-at-home-mother kifejezésből származik, jelentése: otthon dolgozó anya. 

A mompreneurök, azaz az anyavállalkozók olyan vállalkozónők, akiknél a vállalkozásalapítás egyik fő motivációja a családi élet és a karrier összehangolása volt. A vállalkozásaik profilja gyakran kapcsolódik hagyományosan női tevékenységekhez. A mompreneurmozgalom 1990-es évek végén indult el az Egyesült Államokból, és azóta az USA-ban és Kanadában körülbelül 6-7 millió női vállalkozó kapcsolódott be. A kanadai kisvállalkozások 20-25 százalékát nők alapítják, akiknek 80 százaléka kisgyermekes anya – írja Csurgó Bernadett az Önmegvalósítás, nosztalgia és család-munka egyensúly című tanulmányában a mompokról. Magyarországon az elmúlt 10 évben nőtt ugyan a tisztán női tulajdonosokkal rendelkező vállalkozások száma, azonban még így is csupán 14 százalék körüli arányt képviselnek a teljes magyarországi cégállományon belül.

Hogyan lesz valakiből moshatópelenka-készítő? 

Tizenöt történet, tizenöt márka ábécérendben. 

Magyar pelenkakészítők

A zalaegerszegi Gazdag-Czinder Anikó 33 éves háromgyermekes édesanya, az ANNIKA Design alapítója, eredeti foglalkozása közgazdász, könyvelő. A kötés alapjait édesanyjától tanulta, aki az ő édesanyjától gyerekkorában. A harmadik gyerek megszületésekor a karantén miatt kellett búcsút mondania kedvenc hobbijának, a röplabdázásnak. Hosszú idő után ekkor állt neki újra kötni. A hobbiból pillanatok alatt kézműves vállalkozás lett: Anikó megálmodta egy éjszaka a márkanevet, és másnap már meg is csinálta a Facebook-oldalt. 
Anikót az indulás nehézségeiről kérdeztük:
– Könyvelőként a megfelelő vállalkozási forma és adózási típus megtalálásában látom a kézműves vállalkozások egyik nagy kihívását. Bár az alapanyag és az eszközök viszonylag kis összegből megvannak, ennek a többszörösét fizetheti ki adóként a vállalkozó, ha rosszul választ. A katás egyéni vállalkozás, bármennyire is egyszerűsített adózási forma, csak akkor éri meg, ha a havi bevételek már elértek egy elfogadható minimum szintet, addig viszont magasabb könyvelési díjjal, iparűzési adóval és más fizetnivalókkal is számolni kell.

Egy Vas megyei faluban, Nardán él férjével és két kislányával Bosits-Horváth Csilla.
– A nagyobbik lányom négy hónapos volt, amikor teljesen véletlenül megtudtam: létezik olyan, hogy mosható pelenka. Használtan szereztem be a kezdő csomagunkat, aminek legtöbb darabját még ma is, majdnem négy év elteltével használjuk!

A mosizás hatására kezdtem el egyre inkább környezettudatosan gondolkozni és élni, mára már a második vállalkozásom köszönhetem ennek a fordulatnak. Három évvel ezelőtt, anyósommal kezdtünk a saját pelenkamárka, a B Nappy megalkotásába. Két hónapja pedig öko-üzletet nyitottam Szombathelyen, ahol nemcsak az általunk készített termékeket áruljuk, hanem többek között magyar natúrkozmetikumokat vagy újratölthető flakonú, környezetkímélő tisztítószereket. Szervezek workshopokat is az üzletben, legutóbb például a mikrozöldek termesztése volt a téma – tudtuk a korábban angoltanárként dolgozó Csillától.
A 30 éves vállalkozónő szeretne egy olyan közösséget kialakítani Vas megyében, amelyik értékeli a helyi kisvállalkozások alkotásait és örömmel osztozik az öko-szellemben.

Brilus pelenka

A Borsod megyei Tibolddarócon élő Juhász Szabolcsné Brigitta három gyermek édesanyjaként dolgozik a Brilus pelenkamárkán. A helyi önkormányzatnál volt titkárnő mielőtt megszületett volna második kisfiuk, utána már nem ment vissza dolgozni. Olyan munkát keresett, amit otthonról végezhet, hogy minél többet lehessen a gyerekekkel, így lett tíz évvel ezelőtt az AVON koordinátora és tanácsadója. Még csak egy éve indult el saját pelenkakészítő vállalkozása, de márkáját jelenleg már hat webshop forgalmazza. 
– Kezdetben gyermekeimnek varrtam ruhákat hobbiból. Ahogy nőttek, rájöttem, hogy egyre fontosabb a környezettudatosság is – írta nekünk Brigitta a motivációjáról.

Fotó: Brilus

Miklós Angelika végzettsége szerint vadgazda mérnök, legszívesebben állatkertben dolgozna. Saját bevallása szerint krónikus gyapjúrajongó. A 31 éves édesanya Vácrátóton él családjával, három gyermeket nevelnek. 

– A gyapjú pelenkához első gyerekemnél még nem voltam elég bátor. Mekkora hiba volt! Kellett hozzá egy második gyermek és némi alkotói vágy, hogy elhatározzam, megtanulok kötni! 2019-ben fogtam bele; tesztelőket kerestem, vándorpelusokat indítottam, rengeteget alakítottam a mintákon, hihetetlen sok darabot bontottam le, fél évnyi tervezéssel később itt tartok: harmadik gyermekem mellé negyediknek megszületett a Fonalbugyi márka – írta magáról Angelika. 

Székely-Gradwohl Anikó szoftvertesztelő nyolc hónapos kislánya mellett vágott bele a pelenkavarrásba, mert teljesen egyedi pelenkákat akart villantani.
– Nem volt olyan időszak az életemben, ahol az alkotás valamilyen formában ne lett volna jelen. Nagypapám különleges ember volt, igazi művészlélek. Rengeteg gyönyörű festményt, rézből készült dísztárgyat, márványszobrot készített élete során, közterület és múzeum is őrzi keze munkáját. Az ő szavaival élve: mi mindig addig csinálunk valamit, amíg jó nem lesz. Édesapám is nagyon sok dolgot lesett el tőle, ő rézből készült tárgyak elkészítésében találta meg önmagát. Mindkettőjük munkáját csodálattal figyeltem, nagyszerű volt látni, hogy az emberi kéz mi mindent képes létrehozni. Nekem a varrás lett az igazi szerelem. Így született meg a Gabala márka, amit hivatásos wahmként készítek – számolt be Anikó vállalkozása indulásáról. A 35 éves budapesti édesanya kislánya ma már hároméves, a pelenkákat pedig új jövevény, egy három hónapos kisfiú teszteli. 

Fotó: Kreliza

Szintén a művészet világából érkezett a Tatabányán élő Benkő Dóra Rózsa, hogy megalkossa a Kreliza pelenka márkát. A 29 éves, négygyermekes édesanya zeneakadémiai tanulmányai mellett viszi vállalkozását. Inspirációjának fő forrásáról mondja: 

– Két fiú után kislányunk született, Eliza, aki nagy változásokat hozott az életembe. Úgy éreztem, megérkezett a női társam a családba, akinek a női lét örömeit, feladatait meg szeretném majd tanítani. Eliza öt hónapos volt, amikor megismerkedtem a modern mosható pelenkázással. Számomra a Kreliza nem csak hobbi, munka, a jelenlegi művészi kiteljesedésem, hanem egy életforma is lett.

Lados Angelika négygyermekes családanya, 1993-ban szerzett varrónői végzettséget, majd sokáig gyárakban dolgozott, operátori munkából élt. Amikor második férjével közös gyermeket akartak, nehéz helyzetbe kerültek. Angelika sikertelen meddőségi kezelések mellékhatásaként lelkileg összeomlott. Orvosi segítséggel és alternatív gyógymódok támogatásával sikerült felépülnie. Három hónappal később spontán megfogant a várva várt baba. 

– Innentől nem volt megállás, tudatosan kezdtem foglalkozni önmagam fejlesztésével, elhittem, hogy mindenre képes vagyok. Folyamatosan tágítottam komfortzónámat. Ekkor ismerkedtem meg a kicsi lányom miatt a mosható pelenkázással is. A LA pelenka márkát készítő vállalkozást egyedül indítottam 2019 októberében, mára már három fő dolgozik benne – meséli a Heves megyében, Lőrinciben élő 44 éves édesanya.

Ádám Edina budapesti divat- és stílustervező, háromgyermekes édesanya, akinek az életét gyökerestől felforgatta az anyaság. Egyre fontosabbá vált számára a vegyszermentesség és a környezettudatosság, így talált rá 2016-ban a mosható pelenkázásra. Hamarosan pedig azon kapta magát, hogy újabb és újabb pelenkákat tervez, eleinte csak a kislányának, majd ismerősöknek is. A sok pozitív visszajelzés és a barátok kitartó noszogatása vezette oda, hogy megalapítsa a saját márkáját, a Nessiet.

– A munkáim kezdetektől főként egyedileg nyomtatott textilekből készülnek – teret adva egy nagyon régi hobbimnak, a textilnyomtatásnak. Szeretném pelenkánként megváltani a világot, megdönteni a sztereotípiát, miszerint a gyereknevelés rengeteg szeméttel jár, megmutatni, hogy a mosható pelenka nem csak szép, hanem tud egyszerű is lenni. De leginkább szeretnék példát mutatni a gyerekeimnek: ha kitartóak vagyunk, lehet a hobbink a munkánk is – vallja Edina.

A Nagycenken élő Zsugonits Enikő egy csintalan kisfiú és a Nikopella márka 36 éves anyukája. Korábban segédszínész, beszédtechnika-tanár, majd multis pénztáros, aztán pedig autóipari gyárban termelésszervező és csoportvezető is volt, mielőtt szülési szabadságra ment.
– Vidéki születésű emberként láttam mi mindent el lehet rontani, és meg lehet menteni. Egyértelmű volt, hogy mit kell tennem, ha élhető környezetet szeretnék magam körül látni, és egészségesen élni. Nem is volt kérdés, hogy mosható pelenkát fogok használni.

Persze a kezdet nem volt egyszerű. Végül beszippantott a gyapjú pelenkák világa. Élveztem, hogy játszhatok a fonalakkal és a színekkel. Hiányzott, ha néhány napig valamiért nem tudtam horgolótűt a kezembe venni. A pozitív visszajelzések pedig arra késztettek, hogy hivatalosan is ezzel foglalkozzam, még ha csak kiegészítésként is a havi büdzséhez.

Nógrádi Krisztina márkája, a Norka 2011-ben indult útjára.
– Háromévesen kezdtem varrós pályafutásom, 23 évesen pedig lediplomáztam belőle mint ruhaipari mérnök, tervező. Folyamatosan varrogattam magamnak, másoknak. 2009-ben kezdtem el pelenkákat varrni akkor még pocaklakó kislányomnak, Nórának, ő a pelusok névadója is. Akkoriban még nagy dolog volt, ha valaki saját maga varrta a pelenkákat, így hírem ment szűk körben, és varrtam ismerősöknek is. Az elmúlt tíz évben rengeteg különböző típusú pelenkát varrtam, mert mindig változott, mi éppen a menő. Alkalmazkodni kellett az igényekhez, hogy a piacon maradhassunk. A pelenkákhoz használt alapanyagok a kezdetekkor csak külföldön voltak elérhetőek, ma már itthon is jó a felhozatal. Nagy segítség volt, hogy a saját gyerekeim is mosható pelenkát használtak, így állandóan ott voltak kéznél, rajtuk próbáltuk, teszteltük a pelusokat – tekintett vissza a Kismaroson élő 38 éves négygyermekes édesanya.

Gyöngyösi Adrienn hat évvel ezelőtt költözött egy kunadacsi tanyára, hamarosan kiderült: állapotos. A 37 éves édesanyának egy 1,5 éves lánya és egy 4,5 éves fia van. Előző életében is vállalkozó volt, csak épp külföldön; most csendes, nyugodt, erdei környezetben készülnek a pelenkái.

– Az önfenntartó életmóddal jár, hogy a tanyán nincs kommunális hulladékszállítás.
A saját szemetünkről magunknak kell gondoskodni, így az eldobható pelenka számunkra nem is lett volna opció. Hamar észrevettem, hogy a mosható pelenkák használtan is értéket képviselnek. Megláttam benne az üzleti lehetőséget, így a pelenkák adás-vétele és megismerése egy darabig kis kiegészítés volt a családi kasszához. Majd férjem unszolására belekezdtem a varrásba: megszületett a Pearli márka. Még soha ennyit nem dolgoztam. mint most, de az alkotás öröme miatt megéri – mesél a kezdetekről.

Fotó: Pearli


Adrienn a mosható pelenka életét találóan az autó életéhez hasonlítja. Újonnan vásárolva – bár teljes árat fizetünk – élvezhetjük az új autó illatát, a garanciákat és a gondtalan száguldás örömét, a hibátlan küllemét és belsejét, majd a használattal fokozatosan veszít az értékéből, de még tönkremenve is sok esetben javítható, vagy úszópelusként újra használható!

A kazincbarcikai Kálmán Bernadett, a Prebaby márka anyukája véletlen csöppent a pelenkavarrás világába: korábban egy hirdetési újság felelős szerkesztője volt.

– 2014-ben érkezett hozzánk koraszülöttként kisfiunk, Ádám. Icipici 820 grammos, 32 cm-es csoda. Miatta fenekestül felfordult az életünk, mivel dolgozni nem tudtam visszamenni mellőle. Először csak neki alkottam apró szépségeket, aztán jött az ötlet, hogy koraszülött ruházatra talán lenne igény más családoknál is. Több mint két éve kezdtem el pelenkát varrni egy kedves anyuka unszolására.
A 45 éves Bernadett ma már főállású vállalkozóként pelenkavarrásból egészíti ki a családi költségvetést. 

Fotó: Prebaby

Pozsonyi-Oláh Fruzsina a Puppee egyik alapítója, három mosis gyermek jogász végzettségű édesanyja, a több mint hat éve működő családi vállalkozásukat már két varrónő is erősíti. 

– 2013-ban született Boróka, vele kezdtünk mosható pelust használni, akkoriban még az alig ezer fős mosis közösségben szinte mindenki ismert mindenkit. A saját márka kialakításának több oka is volt, az egyik, hogy fogzáskor sajnos akármit is használtunk, mindig piros volt a lányom popsija, így szerettem volna egy olyan betétet alkotni, amivel ezt el tudjuk kerülni. Bár családi vállalkozás, de mindkettőnknek van főállása, Erik egy nemzetközi cégnél dolgozik informatikusként, nekem pedig amióta megvannak a pelusok, azóta itt vannak a gyerekek is. A kihívások nálunk saját magunk miatt jelentkeznek, maximalisták vagyunk, ezért mindig fejlesztünk valamit. Azt hiszem, az elhivatottságom is mutatja, hogy a telefonszámomra közel fél évet vártam, mire sikerült megszerezni. A 06209 után következő számok a Puppee betűinek megfelelői. 

A REpelus vállalkozás mögött ketten vannak: Nagy Tiborné Tímea és Malikné Györfi Eszter. Timinek két nagy lánya van, ő foglalkozik a varrással: Nógrád megyében, egy kis zsákfaluban készülnek a pelenkák. Időközben Eszter elköltözött Nyíregyháza mellé, de a vállalkozásban ez a 240 km távolság nem jelentett akadályt. Eszternek négy gyereke van, és ő felel a kommunikációért és az adminisztrációért a 36 éves vállalkozónő napközis tanárként, hitoktatóként dolgozott a gyerekek érkezése előtt.

– A mi pelenkáink is saját gyerekeinknek készültek eleinte, ebből nőtte ki magát hat éve a vállalkozásunk. Kezdetektől újrahasznosított anyagokkal dolgozunk, keresztyénként fontos számunkra a teremtett világ védelme. Emlékmentésként egy-egy szeretett ruhadarabból is készítünk pelust a vevő kérésére – meséli Eszter.
– Az elmúlt hat év nem volt könnyű. Voltak hónapok, amikor azért dolgoztunk, hogy dolgozhassunk, azaz épphogy ki tudtuk fizetni a járulékokat és az alapanyagot. Mégis szívesen foglalkoztam vele, munka közben kicsit ki lehetett szakadni az anyuka-létből, a pelusok tervezésével, fotózásával pedig ki tudtam élni a kreativitásomat. A sok vevői visszajelzés pedig a nehezebb időszakon is átlendített. A család, különösen a férjem támogatása is sokat jelent.

A 40 éves gyöngyösi Csefán Krisztina, a Shark Diapers alapítója kisebbik lánya születésekor, három évvel ezelőtt kezdett a mosható pelenkázásba. Krisztina eredetileg könnyűipari mérnöknek tanult, majd egy orvosi eszközöket gyártó cég alkalmazottja volt, most épp divatszabónak tanul. A házaspár hosszú távú célja az volt, hogy munkahelyet teremtsenek maguknak, otthon a családdal, rugalmas időbeosztással.
– Két kislányunk van, 3 és 5 évesek. A nagylánnyal még én voltam itthon, a kicsivel már a férjem volt gyeden, majd gyesen. Ez alatt az idő alatt fejlődött akkorára a vállalkozás, hogy már kettőnk fizetését sikerült kitermelnünk a vállalkozással. A lassan kétéves vállalkozásunk már túlnőtte az első elképzeléseinket.

Jelenleg itthon egy külön helyiségben van a műhelyünk, de kinőttük a helyet és plusz munkaerőre is szükségünk lesz hamarosan, ezért szeretnénk egy saját kis varrodát, bemutatótermet és baba-mama klubot létesíteni. Tervezett varrodánkban többgyerekes szülőket szeretnénk alkalmazni, ahol a családokhoz igazodva rugalmas időbeosztással tudnak majd dolgozni. Ez nagyon fontos a számunkra, hiszen saját bőrünkön tapasztaljuk, hogy mennyire nehéz több gyerek mellett jó munkahelyet találni.

Közösséget is szeretnénk építeni: mosis-hurcis-környezetvédelmi családi tábort, vagy találkozót is szerveznénk. Idén még csak ötletelünk, de 2022 nyarán szeretnénk megvalósítani – osztotta meg velünk terveit Krisztina.

A pénzed épít

Az általunk megismert wahmokban közös, hogy az anyává válásról mindannyian jelentős transzformációként számoltak be. Anyaként erősödött bennük a környezetvédelem, az egészséges életmód iránti elkötelezettség, így lettek szenvedélyes mosisok, cuki minták, szuperképességű anyagok szerelmesei, különböző fazonokkal kísérletezők. Volt, aki családi örökségként kapta a kézműves tudást, mások iskolában is kitanulták a varrás mesterségét, de mindannyian olyan munkát akartak végezni, aminek jelentősége van, amiben szívvel-lélekkel tudnak jelen lenni, miközben a családi élettel is összeegyeztethető vállalkozásuk. 

A kézműves termékekkel foglalkozó vállalkozások a koronavírus-járvány miatt átlagosan 25-35%-os bevételkiesést jelentettek 2020-ban. Nincsenek könnyű helyzetben most a pelenkakészítők sem.

Amikor wahmtól vásárolsz pelenkát, az nem olyan, mint amikor az ipari gépeken előállított, standardizált nagyszériát választod, a kézműves termékek mind egyediek egy kicsit. Ha vállalod az ezzel járó előnyöket és kockázatokat, akkor egy család megélhetését segíted a pénzeddel, egy anyának adsz lehetőséget kiszakadni a napi robotból és nyújtasz neki segítő kezet álmai megvalósításához.